Sign Board

Pengikut-Pengikut SETIA (u follow me,i WILL follow u)

Thursday, December 1, 2016

Catatan : Business Trip to India (part 2)

Haluuu.. Pekabo?

Ni sambungan untuk citer yang lepas. Tentang pengalaman aku selama seminggu berada di negara orang.

Keesokan harinya, aku pon turun sarapan, dalam pukul 9.30 pagi waktu Malaysia. Beza waktu kita dengan India dalam lebih kurang 2 jam setengah. Maksudnya dalam waktu India, aku turun breakfast dalam pukul 7 pagi. 

Aku tengok menu yang ada. Pehh.. Masyukk. Banyak makanan yang aku tak kenal. Aku pon ape lagi. Baluunn.. Tapi lupa pulak nak amek pic. Kalau tak boleh share kat sini... Dah selesai makan, aku pon lepak kat lobby ngan member aku, tunggu wakil dari HP (company yang buat outsource tu). Keadaan masa tu hujan.. 

Dalam 5 minit, diorang pon sampai. Pastu dorang bawak kitorang naik kete.. Office diorang dekat je, 5 minit dah sampai, tapi disebabkan hujan, terpaksa naik kete. Sampai je kat receptionist, kitorang diberi kad akses. Hanya beberapa pintu je boleh dibuka menggunakan kad tersebut. 

So sampai je office, kitorang pon berkenalan dengan beberapa staff yang handle company kitorang. So first day ni just briefing jer. Waktu kerja diorang, start pukul 7 pagi sampai 3 petang. So kitorang diberi bilik khas untuk duduk dan buat sesi KT (knowledge transfer). Dalam bilik tu, ada skrin besar, untuk connect dengan laptop, pastu ada satu telefon untuk digunakan masa conference call. 

Dalam tu jugak ada jajan. Aku ulang sekali lagi.. JAJAN.. haaa ada banyak keropok2, jus Minute Pulpy. yang bestnya, tiap2 pagi akan ada orang replenish sumer kopok2 tu.. So kadang2 aku amek sebungkus untuk makan kat hotel nanti.. Ekekeke.. Kopi, Nescafe pulak ada kat pantri, boleh minum bila2 masa.

Masa lunch pulak, first day aku datang office sana, diorang bagi aku makan nasi briyani. pehh bapak sedap.. cuma yang anehnya, packing diorang. Nasi tu okaylah.. Cuma kuah2 dia tu.. Sumer letak dalam plastik foil. Ala yang kaler kelabu tu yang selalu orang pakai bila nak panggang ayam/ikan. 
So ada la 2-3 jenis kuah.. Kalau nak tau dalam tu kuah apa, kena la bukak dulu.. Buat2 surprise pulak kan.. 

Then lepas makan, Shailesh (member aku dari HP) ajak lepak kat luar, nak hisap rokok katanya. So aku pon ikot la.. Masa tengah lepak tu, ada la sekumpulan anjing, tiba2 lari laju, bagaikan mengejar something. Aku tanya Shailesh, kenapa tu.. Jawapan dia simple je.. "Gang Fight".. demn.. Anjing kat sana pon ada berpuak2 rebut kawasan.. 

Then pukul 3 aku pon balik jalan kaki dengan member aku tu. Sepanjang jalan, ramai warga India lepak. Anjing2 pulak berkeliaran banyak. Member pompuan aku tu pulak chinese. So memang jadi tumpuan la bila lalu sana. Mata dok memandang jer. Seram pulak rasanya. Tapi jarak dia dekat je ngan hotel, so aku tak risau sangat la. 

So the rest of the day aku lepak je dalam bilik tengok TV, tak pon buat kerja sikit. (Laptop ada, WIFI ada, so siapkan la kerja) Nampak sangat aku workaholic kan. Ngee~

So sepanjang aku kat sana, sesi KT aku berjalan lancar.. banyak jugak la persoalan diorang terjawab,, siap ajar diorang bahasa Melayu lagi.. Hehe.. Tapi masuk hari kedua, aku mintak supaya tak belikan aku nasi briyani, sebab aku nak makan kat kantin diorang jer. Nasi briyani tu diorang kena beli kat luar office, so aku taknak la menyusahkan diorang. 

Makanan kantin pon not bad apa. Ada paratha, nasi goreng, then macam2 la makanan local sana. yang bestnya, banyak makanan vege. So aku boleh jamin yang tu pork free. Sebelum makan pon aku tanya ada letak wine ke tak, takut diorang ada letak kan. 

Pasal bahasa pulak, most of them tak tau speak English. So komunikasi agak susah sikit. Kalau lunch tu boleh la sebab Shailesh ada jaga kitorang. Cuma macam dinner tu agak susah sikit sebab takde sape bawak kitorang makan makan. Makanan kat hotel pulak tak berapa okay. Mungkin sebab tekak ni dah sebati dengan makanan Malaysia. 

Okay stop talking about food.. Makanan jer dari awal sampai abis. Nak story pasal air pulak. Bekalan air bersih diorang tak banyak. Ada skali tu aku masak megi, pakai air paip. Siap je masak, aku pon makan,, Pehh rasa dia.. Air paip pon rasa lain.. So mostly kalau aku haus, aku akan request air mineral, tak pon air Minute Pulpy yang aku amek kat office.

Pasal trafik pulak, pehhh.. Malaysia lagi aman.. Walaupun ada makhluk2 yang tak reti bagi signal, pastu potong barisan, tapi Malaysia punya trafik lagi aman. Diorang tu asal ada ruang je, selit. Penah aku tengok, jalan kecik, tapi kete baris sampai 4 biji. Pastu ada satu simpang, nampak ada polis trafik jaga. Aku tengok polis tu macam takde fungsi.. Dia bagi arahan, takde sape dengar.. Siann.. 

Then masa balik, jalan nak g airport, teksi tu bawak kitorang lalu area kampung. Terserempak pulak dengan satu lori, berhenti tengah jalan. Yang bestnya, driver dia tengah makan sambil bersila depan lori tu.. Haha,, Pecah perut aku gelak2.. Yang kata berhenti tepi jalan untuk kencing, pon ada. Ramai pulak tu.. Kadang2 kencing ramai2.. Bersusun aku tengok..Ngee~

Oklah.. sampai situ jer.. 

Nanti aku story lagi yer..

Ngee~~
My daughter

No comments: